آسمان آبی

آسمان آبی

شعر وادب و خاطره
آسمان آبی

آسمان آبی

شعر وادب و خاطره

گوله انار



 

 

گوله انار


 می   یار   مر   قول   بدا   امسال   بهاره


انار  داره        کنار        می      انتظاره

مو   بعدِ    سیزده ی سال  اوی  هیسابوم

ز  بس    دیراووته   باغون    سبزه زاره


" یارم     قول      داد     که    بهار    امسال

 کنار     درخت     انار      منتظر   من است

سیزده بدر    که   تمام   شد   من آنجا بودم

بس    که   دیر کرد باغها  سبزه زار شدند"

*

امی    باغه    اناردار      گول   بوگوته

درخت   پرتقالم   سبزه   پیرهنه  دگوته

هیسام  باغه   میان  حیران  و  ویلان 

یعنی    نازدونه    یار    مر   یاداگوته

"   درخت   انار   باغ     ما      گل       کرد

درخت     پرتقال هم پیراهن سبزش را پوشید

من     سرگردان      در        باغ     مانده ام

شاید    یار    نازدانه ام     فراموشم  کرده "

*

ماقول   خوری  بوگوت   بازم   دوباره


اناردار        کنار        امی       قراره


آبه اووسر بداشت    مرْ   پورده  هَکشی


خدا با بیوفایان   دله      رحمی    بیاره


" ( ماقول یه اصطلاحه )خودش   میگفت    که بار دیگر

قرار  ما   کنار    درخت   انار   باشد

مرا آنطرف روخانه نگهداشت  و پل را کشید

خدا  باید  دل  بیوفایان  را  به  رحم  بیاره"

*

نودونم   کوی   هیسا   یا    در    چی   کاره


مگر   عاشق تر   از  مو    دِ    کِیْ      داره


خودش    مر     گوت      عزیز       طالقانی


خداوندا   نگهداری    بکن    تو  می    نگاره


نمیدانم کجا و مشغول چه کاریست"

مگر کسی عاشق تر از من هم   دارد

خودش به من میگفت که تو عزیز طالقانی

خدایا   تو   از   نگار  من   نگهداری کن "

95/3/24   انزلی

http://blousky.blogsky.com

1-منظور از کشیدن پل= قدیما یه درخت رو میبریدن میذاشتن روی رودخونه تا مردم رفت و آمد کنن و اگر از یک طرف پل رو  می کشیدن 

طرف دیگر مردم مستأصل می ماندند  وا ین ضرب المثل در محاورات عمومی اشاره به کمال نامردی طرف  مقابل دارد

2- اشاره به قصه شیرین عزیز و نگار دارد که محل وقوع آن در طالقان و الموت بوده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
علی کمانکش چهارشنبه 26 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 14:13 http://istgahkhande.blogsky.com

سلام.
وبلاگت قشنگه خیلی هم مطالب خوبی داره.
اگه با تبادل لینک موافقی منو با اسم سایت تفریحی و با آدرس http://istgahkhande.blogsky.com لینک کن. بعد بیا تو وبلاگم نظر بده تا منم بلینکمت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد